onsdag 3. desember 2008

Første time hos jordmor

Da har jeg vært hos jordmor for første gang. Fikk en haug med informasjon, masse om mat som var trygg, og ikke trygg. Fikk vite at ost og kjeks er "fy-fy", iallefall kremost, pga listeria (er det det det heter?? husker ikke jeg), iallefall noe bakterier som ikke er bra da. Det var skikkelig skuff, for hva er vel ikke bedre enn kremost med kryddersmak, på salte kjeks?? Men men, får bare greie meg uten det.

Jeg fortalte hvor bekymret jeg var, for at alt ikke skulle være bra. At jeg var så bekymret for å miste lille nurket i magen, for hadde jo lest om så mange som det ikke hadde gått bra med. Hun beordret meg nesten til å ta en liten pause fra internettforum, slik at jeg slapp å fokusere så masse på negative ting, og alt som kanskje ikke kom til å gå bra. Kan jo være enig med henne i at det kan være veldig lurt, men vet ikke helt om jeg greier holde meg helt unna. Er jo tross alt litt vanedannende med sånne forum, tross alt...

Blodtrykket mitt lå på 120/70, og alt var fint med vekt. Jeg har ikke lagt på meg noe særlig etter jeg ble gravid, og har store ambisjoner om å holde det ganske rolig, for akter nemlig ikke å se ut som noen hval neste sommer.

Så sjekket hun hjertelyden, og da fikk jeg briefe litt, for hun lette litt uten å finne den, og spurte om jeg kanskje visste hvor babyen lå, når jeg jo hadde funnet den selv, og joda, fortalte hvor jeg fant hjertelyden sist, altså midt på livmoren. Og da fant hun den med det samme. Hjertelyden lå på 157. En helt fantastisk lyd!

Jordmoren målte livmoren min også, selv om hun sa de egentlig ikke pleide å gjøre det så tidlig, men siden hun kunne kjenne toppen på livmoren så godt, så gjorde hun det allikevel. Og jeg havnet litt i overkant av den tykke grønne streken, altså bitte litt over gjennomsnittet på størrelse på livmoren. Så selv om magen har gått litt tilbake, så er livmoren mer enn stor nok. Så deilig å være litt mer sikker på at nurket i magen har det bra.

1 kommentar:

dronningmia sa...

Hurra!:) Deilig følelse å vite at alt er bra med gullet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...