torsdag 16. april 2009

Tilbake fra legetime

I morrest når jeg skulle levere gutten min i barnehagen, sa han han heller ville være hjemme med meg i dag. Jeg sa at det gikk jo ikke, siden jeg skulle til legen i dag.
Gutten min kikket spent på meg, med store øyne, og smilte plutselig. "Åkei mamma", sa han. "Skal doktoren fikse magen din i dag da?" Først forsto jeg ikke hva han mente, men så kom jeg på at vi jo har snakket om det med at når babyen skal ut av magen, så skal jeg på sykehuset, og så skal doktoren fikse magen, og ta ut babyen. Jeg måtte le litt av han, og forklarte han at; "Nei, babyen må nok være inni magen en stund til.". Når jeg spurte om han gledet seg til lillesøster kommer ut, nikket han iherdig.


Tror det er ganske tydelig at han begynner å bli klar for å hilse på babyen som bor i magen min.
Etter å ha levert han i barnehagen tok jeg bussen til legen.
Jeg trodde aldri jeg skulle komme inn. Det var kjempe varmt på venterommet, og stappfullt av folk. Det var til og med kø for å si ifra om at man har kommet til legen.
Når jeg endelig omsider fikk gitt beskjed om at jeg var kommet, så satt jeg en halv evighet og ventet på at jeg skulle få gå på den super koselige vekten. Det er jo alltid høydepunktet med å komme på kontroll. Helt klart... Iallefall når vekten viser nesten 3 kg mer enn den på badet hjemme. I følge vekten hos legen veide jeg i dag 81,7 kg. Ganske merkelig, siden jeg i morrest veide 78 kg. Men siden jeg skal til jordmor neste gang, og hennes vekt er mer nøyaktig, så blir det vel litt kjekkere å veie seg neste gang, og finne ut at jeg nesten ikke gått opp noe i vekt.
Det var også litt utslag på urinprøven min i dag, de ville ikke si hva det var utslag på, men at de skulle sende den på dyrkning. Og heller gi meg tilbakemelding om det ble veldig utslag på noe.
Måtte vente enda 10 minutt før jeg fikk komme inn til legen. Totalt hadde jeg da ventet nesten en time! Legen beklaget så klart at jeg hadde måttet vente så lenge, men sa at det jo har vært påske, og da har folk ofte hatt tid til å kjenne litt ekstra etter, og ekstra mange som var blitt syke.
Han målte blodtrykket, og det var litt høyere enn sist. Nå lå det på 108/74, i forhold til 100/65. Allikevel ikke så mye høyere annet enn at det bare var sunt for meg at det steg litt, siden det har ligget så lavt hittil.

Når han skulle måle magen, kom han, utrolig nok, også over det grønne området. Men ikke så mye som jeg tror jordmoren ville gjort. De måler litt forskjellig, så nå er det litt sikksakk i skjemaet mitt. Regner med at det ville kommet et par ruter lengre opp om hun hadde målet det. Han fikk SF målet til å bli 34 cm.


Jeg spurte forsiktig om det han hadde snakket om sist, mht vekstestimering og sånn. Må ærlig innrømme at jeg ble litt skuffet over at han ville se det ann enda en gang, før han sendte inn henvisning. Han sa at om det enda var så høyt over om 1 mnd, så kunne han heller vurdere å sende en henvisning til en ultralyd i uke 37.
I dag hadde han skikkelig problemer med å finne hjertelyden til babyen. Jeg overdriver ikke om jeg sier at han faktisk brukte 15 minutt på å lete etter den. Jeg ble litt småstresset, har aldri opplevd at det har tatt så lang tid å finne hjertelyden før. Når legen derimot fant hjertelyden, fant han den godt. For der lå hjertelyden på 160 slag per minutt! Tror hun ble litt stresset av hele opplevelsen hun også.

4 kommentarer:

Lady E sa...

Så kjedelig at det tok så lang tid å komme inn til legen i dag. Og håper at neste gang sender han henvisning til UL. Ja den vekta du.. huff, ikke noe moro og stige opp på den.. Ikke noe å bli glad av ivertfall.. hehe

dronningmia sa...

Oi,en hel time!
Gjör som meg... forhold deg til vekta hjemme, der veier du deg jo uten klär (?) og alt blir mer korrekt. Uansett er prinsessa verdt de ekstra kiloene. Spennende å fölge med hva som skjer videre!

Fio sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Fio sa...

Så dette først nå *flau*
Så spennende å lese!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...