onsdag 2. desember 2009

Prinsessa er blitt 6 mnd!

Nå må jeg mimre litt. For nå er det gått 6 mnd siden min nydelige lille datter kom til verden.
02.juni ante jeg fred og ingen fare. Jeg hadde hele uken før sagt at jo, på tirsdag den 02. kunne hun bare komme, for da var alt klart. Var til og med og vokset leggene mine samme formiddagen. Gikk og hentet gutten i barnehagen, og begynte å kjenne litt tak, men ikke noe mer enn at jeg tenkte det nok bare var maserier. Klokken nærmet seg middagstid, og takene begynte å komme tettere.

Så jeg satt i familiemiddag, med foreldrene mine, broren min, dama hans og så klart sønnen min.
Utrolig, men sant, greide jeg å holde masken under hele middagen, og først etter vi hadde spist, fortalte jeg min mor at jeg trodde det kanskje var noe på gang. Det var nå blitt 5 minutter mellom riene. Så jeg pakket sammen de siste sakene mine, og mamma gav beskjed til søsteren min om at hun burde komme, og passe gutten min, for nå var det noe på gang. Mamma skulle jo være med på sykehuset, og pappa skulle kjøre. Søsteren min kom kjapt bort, mens jeg satt på babyverden, og med rieteller, og så barnetv med gutten min. Det var nå ca 2-3 minutt mellom riene. Så jeg gikk og ringte føden, og høre om jeg kanskje skulle komme og sjekke om det var noe på gang. Fikk beskjed om at jeg måtte føle på det selv, men at jeg godt kunne komme og få sjekket det, om jeg følte jeg hadde behov for det.
20 minutt senere var vi på sykehuset. Og satt og ventet minst 20 minutt, før vi fikk tildelt et rom. Jeg hadde tette, regelmessige rier. Når vi endelig, kl 20 fikk tildelt et rom, fikk jeg på de gummistrikkene, og fikk beskjed om å trykke på knappen hver gang hun bevegde seg. Etter 15 minutt med rieregistrering måtte jeg drikke noe kaldt vann, for de syns hun bevegde seg litt lite.
Det var nå ca 1 minutt mellom riene. Og etter en halvtime med registrering, sjekket jordmoren omsider åpningen. Joda, der var det 8 cm åpning. Så da fikk de det plutselig veldig travelt med å finne en fødestue til meg.
Jeg fikk så vidt lov til å ligge i badekar, for smertelindring. De lurte på om jeg ville føde i vann, men det ønsket jeg ikke. Rett før kl 21, hadde jeg trykketrang, og ville opp av badekaret. Jeg fikk hjelp til å tørke meg, og fikk på en sykehus skjorte. Og bare sekunder etter, i det jeg skulle bort til sengen, presset det sånn på, og vannet gikk. De fikk meg opp i sengen i hui og hast, men fikk meg ikke lengre oppi, enn at jeg lente meg over den øverste delen på sengen, som de hevet, og noen puter, så jeg sto på kne i sengen.
Og kl 21:08, på 2 pressrier, var jenta ute.
Ei helt fersk lita jente, på mammas bryst

1 dag gammel


Dagen i dag har blitt feiret med krone og is

Dette var jo kjempe godt jo!

Kan nesten sitte selv, kjempe kry!

De blåeste øynene, og de langeste vippene

Må smake litt på denne raringen...

Dette her er favoritt bamsen min altså!

2 kommentarer:

Gerd-Marie sa...

Å så nydelig! Lille godjenta har blitt så stor! :)

gro sa...

åååå.. jeg blir helt sjarmert altså!! for ei herlig lita prinsesse :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...