torsdag 21. oktober 2010

Den som sover, synder ikke...

Den som sover, synder ikke, sies det.
Men hva gjør man når barna ikke VIL sove?
Her har jeg siden minisjefen var 3-4 mnd slitt med å få henne til å sove på kveldene, og innimellom er hun mye våken på nettene også.
Hun legger seg helt fint, mellom kl 19 og 19:30, og det er ingen problem med å legge henne.
Men etter en time, så pleier hun å våkne.
Og da holder hun det gående til midnatt, og gjerne enda lengre.
Dette er helt klart et stort problem.
Så i dag var jeg, etter henvisning fra helsestasjonen, på helsestasjonens familiesenter, for å få litt mer konkrete råd og tips om hva jeg kan gjøre for å snu dette mønsteret hun har kommet inn i.
Her har vi faste, gode rutiner på kveldsstell, og når hun våkner, prøver jeg å unngå å ta henne ut av soverommet. Dette er fordi det skal være minst mulig spennende for henne å våkne opp.
Jeg prøver å roe henne uten å ta henne opp, men ofte gråter hun så masse og er så lei seg, at jeg bare må ta henne på fanget, for å trøste henne.
Jeg tilbyr henne også vann, og legger henne ned i sengen sin igjen.
Helsesøster sa at alt jeg gjør er etter boken.
Det var veldig deilig å få en bekreftelse på at det jeg gjør er rett.
Hun anbefalte meg også å følge barnehagens rutiner for soving, når hun er hjemme. For å se om det kan hjelpe.
Til nå har hun fått legge seg og hvile litt tidligere på dagen, de dagene hun er hjemme, enn hun gjør i barnehagen.
Men helsesøster mente jeg kunne iallefall prøve, og se om det hjalp, å følge de samme rutinene som de har i barnehagen.
Og så skal jeg tilbake om 3 uker, for å ta en evaluering på hvordan det har fungert.

Har du/dere slitt med å få barnet/barna med å sove? Hva gjorde dere for å snu trenden?

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...