lørdag 8. januar 2011

Tannfelling og forklekjole

Godt nyttår! Da var det visst 2011!
Vi hadde en kjempe koselig familiejul, men kan nok se ut til at det ble siste julen som jeg er vant med fra jeg var liten. Tror at neste jul blir ganske annerledes.
Men hva som blir annerledes, og hvordan annerledes det vil bli, vet jeg ikke enda.

Rampen begynner å bli stor gutt! Skikkelig stor gutt.
Før jul fikk han en løs tann.
Men han vil helst ikke at den skal ut.
Og nå har det kommet en ny tann opp allerede, på baksiden av den gamle.


Men etter samtale med tannlegen, fikk jeg vite at dette faktisk er helt vanlig.
Om den ikke faller ut i løpet av de nærmeste ukene så skal den trekkes.
Krysser bare fingrene for at vi slipper det.

Jeg har lenge ønsket meg en forklekjole til minisjefen.
De er jo så søte!
Men når jeg har kikket på nettet, så har de kostet fra 220 kr og opp til 600 kr!
Så jeg tok saken i egne hender, og lagde en selv jeg.
Fant en god beskrivelse på både hvordan jeg kunne lage mønster, og hvordan det skulle sys på denne bloggen: lillisverden
(bilder og beskrivelse lånt fra lillisverden.blogspot.com)

1. først tegner jeg forklekjolens fremside slik jeg vil ha den, enten smal eller med litt mere sving(se bilde 1) Kontroller gjerne størrelsen med en annen kjole eller et annet mønster.

SSC_0440
2. så klipper jeg ut to sånne fremsider og tegner baksiden på den ene delen slik jeg vil den skal se ut, om jeg vil ha den tett bak eller mere åpen.(se bilde 2)

SSC_0439
3. Så klipper jeg ut halve fremsiden og halve baksiden og limer dem sammen. Da har jeg fått mønsteret til en forklekjole, eller halve kjolen.(se bilde 3)

DSC_0438
Stoffet brettes nemlig dobbelt, mønsteret legges oppå stoffet og en klipper rundt, og vips har en klippet ut en forklekjole.

Sy en forklekjole med kryss bak

(Vanskelighetsgrad: lett)

Finn to stoffer som du vil ha til fremside og bakside. Brett stoffene dobbelt, legg på mønster langs brettekanten og klipp med sømrom.

Før du syr de to forklærne sammen må du gjøre de ferdig hver for seg. Dvs om du vil ha pynt eller lommer osv gjør det før du syr sammen.

clip_image002clip_image004

clip_image006clip_image008

Legg så de to forklærne med retten mot retten, fest med knappenåler og sy med rettsøm rundt. La det bli igjen en liten åpning til vrenging. Klipp så små hakk i alle groper for at det skal bli penere og ikke stramme seg når du vrenger:

clip_image010clip_image012

Vreng og sy en stikning hele veien rundt. Nå kan du enten banke i trykknapper eller sy på knapp og knapphull.

clip_image014clip_image016

Og vips en forklekjole:

clip_image018clip_image020



Det var super enkelt!!! Og tok meg i underkant av 3 timer.



Jeg sydde min i ensfarget oliven/mosegrønt stoff, og lys rosa stoff.
Valgte å sy den slik at den kan brukes på begge sider, og med lomme i motsatt farge på hver side.


Så den lyserosa siden har grønn lomme, og den grønne siden har rosa lomme.

Prikken på i'en ble blondebåndet jeg sydde på lommene.

Detaljer.

Sømmen er ikke helt perfekt. Og knapphullene ble litt provosoriske, for fikk ikke knapphulls funksjonen på symaskinen min til å virke.
Men jeg ble veldig fornøyd.
Bilder av kjolen på andre siden kommer helt sikkert etterhvert.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...