lørdag 17. november 2012

Barndomsnostalgi på en helt vanlig lørdag

 I dag var det øsepøse regnvær ute, så vi holdt oss inne, og koste oss med kortspill. 
Vi gjorde akkurat som jeg husket lørdagene på senhøsten og vinteren, når jeg var lita selv. 
Alle måtte bade, og så var det innekos med fyr i ovnen, og skisport på tv.
 Det er ikke det at noen av oss egentlig følger med på skisporten, men bare knitringen i ovnen, og lyden av skisporten, gjør at jeg nesten får litt frysninger, fordi det er så koselig, og akkurat slik det skal være, på en passe lat lørdag. 
 Spillet vi spilte i dag, er ett Albert Åberg spill, der det, naturligvis er om å gjøre å få minst mulig kort, på kortest mulig tid. Man skal matche enten bildet, eller fargen på ballongen, med kortet som ligger på bordet.
 
 Det er veldig enkelt, og lett å sette seg inn i, både for liten og stor. Med super søte tegninger av Albert, Milla, tvillingene og skybert. Rett og slett veldig koselig.
Minisjefen syns det er kjempe gøy, selv om det somregel er rampen som vinner.
 Når rampen var liten, så pleide jeg å la han vinne, men nå vinner han over meg, uten at jeg lar han vinne bevisst. Og han forstår ikke hvorfor vi må la minisjefen vinne litt innimellom, så hun også syns det er gøy å spille med han.
Minisjefen hadde på seg den nye strikkede shortsen jeg begynte på når jeg var på nattevakt tidligere denne uken. Jeg var nesten ferdig med den på den nattevakten, selv om vi hadde litt å gjøre innimellom. 
Veldig enkel å strikke, og gikk fort, siden det var dobbelt garn, og litt tykkere pinne (3,5).
Men jeg hadde jo brukt restegarn, og ikke tenkt å kjøpe mer garn enn det jeg hadde for hånden. Så da måtte jeg rekke opp hele shortsen jeg hadde strikket 19 cm av (!), og legge opp med en kontrastfarge øverst i linningen. Tok ikke bilde av den da, men valgte å strikke like langt på begge sider av linningen med kontrastfargen. Og hadde akkurat nok av det beige garnet til å bli ferdig. 
Jeg valgte å strikke maskeantallet til str 4-5 år, og lengden som var til størrelse 2-3 år, rett og slett fordi plagg med oppskrifter fra pickles har en tendens til å bli litt små, hvis man ikke strikker veldig veldig løst. 
Jeg hadde egentlig tatt i strikk i beina, men det ble for stramt til at det gikk ann å ha den på da, ble akkurat stramt nok uten strikk. Så den sitter som et skudd nå. Og håper den passer en liten stund til henne. 
Genseren er fra benneton, og strømpebuksen fra h&m.
 Leggingsene ble heller ikke helt som oppskriften, brukte maskeantall som str 4-5 år, men lagde de mye kortere, pga mangel på garn. Syns ikke det gjorde noe at de ikke ble like lange som oppskriften, da igjen, de ble litt knappe i vidden, til at de satt som på bildet på oppskriften.
For de som vil prøve seg, er oppskriften her ute, det er en gratis oppskrift, så det er bare å laste ned, skrive ut, og begynne å strikke. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...