fredag 2. november 2012

Knask eller knip - Halloween hjemme hos oss

Halloween er kommet for å bli, og det feirer vi hvert år. Ungene syns det er kjempe stas å kle seg ut, pynte og skjære ut gresskar.  Og spennende å se hvem som ringer på døren vår, om vi har handlet nok godteri. Og ikke minst, å gå og si knask eller knep og se om de får noe i bøttene sine.
I år kjøpte jeg kostymet til minisjefen på accessorize, det er av merket moonsoon. De har veldig mye fint innen pynteting til små jenter. Jeg er ikke helt tilhenger av at alt skal være så stygt og skummelt som mulig, så vi kjører utkledning som superhelter, eller dyr, og lignende. Og ikke hekser og spøkelser. 

 Hva er vel søtere enn ett gresskar kostyme på halloween?? Det fulgte med skjørt, hårbøyle og tryllestav. 
Minisjefen gledet seg så masse til å gå "knask eller knip", at hun kledde seg ut allerede tidlig på dag. Man må jo få maksimalt utav det når man først har kostyme i hus, og det er lov å kle seg ut, på en helt vanlig onsdag vel??
Kåre hadde fått vindusplass i år også, nede i gangen. Sammen med spindelvev, edderkopper og en flaske med konditorfarge, så det så ut som om det var blod som sto der. 
Kåre er da altså skjelettet som henger i vinduet. Han har mistet ene armen, fordi ungene har lekt med han. De syns han er kjempe kul, for han lyser i mørket.
Når det ble mørkt så hang vi opp en lommelykt, så pynten var synlig for de som gikk forbi. 
 Gresskar hadde jeg vært tidlig ute og handlet allerede for en uke siden. Erfaringen min tilsier at innen halloween så er de fleste utsolgt for de få gresskarene de har fått inn, så når jeg så dem i butikken, så kjøpte jeg dem inn i god tid. Jeg kjøpte ett til å ha inne på stuebordet, og ett til å ha utenfor ytterdøren vår.
 Og siden jeg ikke syns at det trenger å være skummelt, så skar jeg ut søte ansikter på dem. Minisjefen var med og bestemte hvordan de skulle se ut. Vi har det litt som felles aktivitet, å skjære gresskarene ut sammen. Og det er ganske klissete og ekkelt. For all innmaten i gresskarene skal ut. 
Siden de største gresskarene primært er laget for dekorasjon tar jeg kun vare på frøene. De steker vi i olje, og krydrer med salt og/eller pizzakrydder. Pepita er en populær ingrediens i det meksikanske kjøkkenet. Men jeg syns det var så lurt å ikke bare kaste all innmaten, at jeg bestemte meg for at det var en god idè. Veldig godt er det også.

Pepitas

Sett ovnen på 250 grader.
Skill gresskarfrøene fra gresskar"kjøttet", og tørk dem, enten med ett håndkle eller papir. 
Legg dem i en skål, og ta ca 2-3 spiseskjeer med olje, og 1 spiseskje med salt/grillkrydder. Bland dette godt inn i frøene, og spre dem så ut på en langpanne eller lignende med bakepapir. 
Stek dem i 15-18 minutt til de har fått en gyllen farge, og er crispy. 
Avkjøl dem, og spis. 
Dersom ikke alt blir spist opp, lagres de i en lufttett boks. 

 Det største gresskaret (3 kg), satte jeg ute på trappen, oppå litt spindelvev og la noen edderkopper rundt det. Dersom gresskarene er mindre enn 2 kg, så er det vanskelig å få dem til å brenne uten å svi av lokket på gresskaret. Så det lønner seg å ikke ha for små gresskar.
 Jeg pyntet inne med svarte duker, spindelvev, og "fiskegarn", og naturligvis mer edderkopper og noen slanger.
 Godteriet vi delte ut kjøpte jeg på nille, de har godt utvalg, og ok pris. Jeg kjøpte sjokoladeøyne og poser med innpakket godteri. Viktig å dele ut ting som er innpakket, det er tryggest! 
I USA er det enkelte som tukler med godteriet de deler ut, så her er det viktig å være obs obs. Mine barn får ikke lov å ta imot noe som ikke har orginal, lukket embalasje på seg.

 Rampen og minisjefen er klare til å gå runden sin. Bøttene er fra nille. Rampen har kledd seg ut som batman. Kappen og hetten er fra sprell, og kan snus, så han kan velge om han vil være batman eller spiderman. Kostymet finner du her: http://www.sprell.no/index.asp?side=produkt&pid=4409 Men ser de har endret det etter at vi kjøpte, for det er ikke med hette nå. Det var det når jeg kjøpte i fjor.
Masken er kjøpt på Birkemo, en liten butikk som også har masse pynt og kostymer til halloween. Det er smart med ting som er laget til å passe lenge syns jeg.
Som seg hør og bør, så er det også regler å følge på halloween, det er viktig, for at det skal være trygt, og kjekt for de søte små.

Knask eller knep regler

  1. Ha med en voksen, eller gå sammen minst 3 stk i store byer.
  2. Ha på refleks!!!!
  3. Ring kun på dørene der utelyset er påslått. Er lyset av, så skal man gå forbi. Det er tegn på at de som bor der, ikke vil ha halloween besøk.
  4. Ring kun på en gang, selv om det er utelys på, så er det ikke sikkert at alle som bor der har fått med seg at de skal slå av lyset om de ikke vil ha besøk. Så dersom noen ikke åpner dørene, selv om lyset ikke er av, så vil de ikke ha halloween besøk.
  5. Å kaste egg på husene, eller tenne på postkassene er IKKE en del av halloween. Hvis du ikke får godteri når du ringer på, så egger du ikke ned huset til folk, eller tenner på postkassen der. 
  6. Dersom det er barn som åpner dørene, ta av masken (hvis du har skummel maske), og spør etter den voksne.
  7. Dersom du får godteri, så si TUSEN TAKK
 Etter å ha gått den lille runden vår, koste vi oss inne resten av kvelden. Vi fikk besøk av 9 barn, og det var definitivt endring siden i fjor. Da ringte det på døren helt til midnatt, og vi gikk tom for godteri tilslutt. I år hadde vi masse masse igjen. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...