søndag 9. desember 2012

Når en pepperkakebaker...(og alt det som gikk galt i år med pepperkakehuset vårt)

 Vi pleier å lage pepperkakehus hver år, jeg og ungene. 
Har laget det selv en gang, men da ramlet det hele sammen på julaften. 
Etter det, så gikk jeg over til å kjøpe ferdig pepperkake byggesett i butikken. 
De har pleid å ha 2 varianter, ett lite, og ett ekstra stort. Men siden jeg var litt sent ute med å kjøpe, så hadde butikken jeg handlet på, bare inne det ekstra store pepperkakehuset, med tårn og greier. Så da ble det det. 14 deler, og lett som en plett, i teorien iallefall...
 
 I praksis er det alltid litt mer enn 14 deler i sånne byggesett, for somregel er alle delene knekt.
 Og man må begynne å lime alt. Men glad ble jeg når jeg fant ut at den ene sideveggen var helt komplett! Det er første gang det ikke har vært en del som har vært brekt i 2 eller flere deler. Fantastisk! Tenk så flaks!!!
Og som seg hør og bør når man limer litt ekstra, brenner man seg jo alltid på det kokvarme sukkeret. Jeg hadde bare en del igjen å lime, når jeg kom borti, og fikk sukker på pekefingeren. Var vondt, og holdt på å putte fingeren i munnen, isteden for under kaldt vann.
 
 Så var det tid for pynting. Jeg og supertante på loftet, hadde jukset litt, 
og tatt grovpynting, med melis, og dekking av alle limekanter, på forhånd. 
Derfor bruker vi ekstra mye melis på pepperkakehusene våre, så det ikke skal vises så godt at de er limt ekstra mye, pga ekstra mange deler.
 Bakpå pakken sto det også at man kunne blande glasur av 400 gram melis, og en eggehvite, jeg brukte 4 eggehviter, og 3 fulle pakker med melis, for å dekke vårt. Så det gikk med litt mer.
 Før ungene fikk pynte, hadde vi luket ut alle de grønne og svarte nonstopene. 
Det måtte jo være litt stil over det, og de grønne er veldig veldig grønne. 
Og de svarte er veldig veldig svarte, og kræsjer litt med de gule og oransje.
 Siden jeg bare hadde kjøpt en pose med nonstop, måtte vi bruke litt sukkerhjerter, og en pakke lovehearts i tillegg. Kan nesten ikke se pepperkakehuset gjennom all pynten.
 På hver sin side av inngangen, har vi 2 snømenn, laget av marsmellows. 
Denne på bildet er det minisjefen som har laget helt selv.
 Ligner litt på Wall-E i grunnen, og ikke nissen...

1 kommentar:

Marianne Stokkeland sa...

Skal ikke være lett nei! Men ble nå veldig bra resultat til slutt da :) Flinke dere er :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...