onsdag 9. januar 2013

DIY: Pillowcase sommertunika i retrostoff

Jeg har lenge sett på de super søte "pillowcase" kjolene som har poppet opp over alt. 
Og tenkt at en slik må jeg lage, minst en av, til minisjefen. De ser så lette ut.


Så det lagde jeg i dag, men lagde det som en tunika, 
og det var virkelig så enkelt som jeg trodde det ville være.
Jeg brukte ett av de utrolig lekre stoffene jeg fikk i posten fra sukkertøy for øyet for en stund siden. Nydelig restestoff, og fordi det bare var ett halvt putetrekk, 
ble det dermed ikke nok til en hel kjole. Men tunika, det var det nok til. 
Jeg googlet meg ivei, og fant en god forklaring på hvordan jeg kunne gjøre det.

Først måtte jeg fikse symaskinen min, som i evigheter har tullet med undertråden. Jeg skrudde og fikset den. Masse støv inni, og en dings som hadde ramlet av den ene dingsen til undertråden, så den ikke var som den skulle. (og nei, jeg er ikke den som er flinkest til å forklare hva jeg mener når det gjelder tekniske ting, men viktigste er at jeg fikk til å fikse den iallefall).
Og så kunne jeg gå igang å klippe og sy. 


Jeg sydde alle kantene rundt, med både sikksakk søm, og vanlig søm, så ingenting ville rakne opp seinere. Og la alt dobbelt etterpå, så ermhullene ble like. 
Sydde sammen, og kantet ermhullene med skråbånd. Tilslutt laget jeg lomme oppe med halsen, og tredde bånd igjennom.
 Og vips, så var den ferdig. Kjenner jeg gleder meg allerede til det blir varmere i været. Og kommer nok til å snike til å få begynt å brukt den ganske snart.


Forran på stoffet er det store blomster i blå og gul.
Og bak er det små blomster i samme fargene.


Vet allerede at jeg bare må strikke en guuuul jakke til henne, som hun kan bruke utenpå til den.
Den supersøte kleshengeren er en gammel jeg har knabbet med meg fra barndomshjemmet. Planen er å lage trekk til de jeg har i tre etterhvert. Så kult med heklet trekk til trekleshengere.
Men så langt har jeg ikke kommet enda.


3 kommentarer:

Marianne Stokkeland sa...

Kjempefin tunika :) Flink du e :)

Sukkertøy for øyet sa...

Å herligheten sååå søt!!!
Utrolig fin :)

Flink du er!
..moro å se stoffet i bruk!

yummy mummy sa...

tusen takk for søte kommentarer :) er i gang med å planlegge hva resten av stoffet skal bli til =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...