lørdag 19. januar 2013

Vi overlevde! Batman party til (snart) 8 åring.

 Det har blitt lite blogging denne uka, årsaken er ganske enkelt bursdagsforberedelser.
Hjemme hos oss er alltid barneselskapene en stor ting, som jeg garantert gjør mye mer utav enn jeg sikkert hadde trengt å gjort. Men jeg elsker å planlegge, hente inspirasjon fra google og pintrest. Og starter gjerne planleggingen i flere uker i forkant. 


Tema er essensen i planleggingen. Da er det også lettere å planlegge resten av dagen ut i fra tema. Alt bygges opp rundt temaet. I år var det batman som var tema her. Og det ble bestemt i siste liten. 
Batman er spennende! Og ikke så mye som skal til for at det blir veldig gjennomført. 
Jeg lagde enkle invitasjoner i photoshop, med batman logoen på.


Deretter lagde jeg bursdagsbanner, med navnet til bursdagsbarnet på (er likt som Happy birthday bokstavene, men tok vekk bokstavrekken med navnet hans på. Det vi hadde var med 2 rekker.) 
Så satt jeg på spotify, og satte sammen spilleliste, med alt mulig av batman relatert musikk. Dette ble spilt i bakgrunnen når gjestene kom, for å skape litt stemning (før det tok helt av av seg selv!), og ble også brukt under danseleken, senere iløpet av selskapet.

Kaken er en dobbel sjokoladekake, med min mors fantastiske sjokoladeglasur inni. Tok min egen vri på den, og knuste smash, som jeg la mellom 2 lag krem inni kaken. Deilig! 
Dekket med sukkerpasta, og pyntet som Gothham city. 
Men siden batman logoen var så stor, så var det ikke plass til navnet hans på kaken. Det løste jeg med å lage banner med navnet hans i, skrevet med min fantastiske dymo maskin (elsker den!). Banneret var inspirert av de lyd snakkeboblene som de har i tegneserie heftene, der det ofte står pang og bang og sånn. Det er ikke spiselig, og det er heller ikke stjernene vedsiden av, eller batman figuren. 
Han elsker nemlig å få leke med pynten, etter at kaken er spist opp. Så da slapp jeg lett unna, og slapp å lage alt av pynt for hånd. (flaks!)


 Jeg hadde skrevet lang liste, over hvordan jeg skulle pynte, og hva jeg måtte kjøpe inn. Servietter, blått bånd, sugerør, ballonger, svart løper og mer, er fra søstrene grene. Engangsskjeer, duk, tallerker og glass er fra Clas Ohlson (de har faktisk mer enn bare verktøy der). 


Egentlig skulle jeg ha blå, svart eller gul engangsduk, og samme med tallerkene, men det fant jeg ikke. Så da ble det hvit duk med hvite tallerker, og svart løper. 
Jeg hadde både blå og svarte servietter, men bare de svarte ble brukt på barnebordet. Noen få av de blå ble brukt på det andre bordet. 

Som bordpynt lagde jeg høyhus, som i Gotham city . Toppet med den gamle batman logoen.
Løperen og bordet pyntet jeg ellers med gullstjerner, og blått bånd.


Antallet inviterte barn var hele 19 (!) barn, hvorav 17 stk var i alderen 7-8 år. Pluss minisjefen, og søte lille baby-Leo. Samt 5 voksne (hadde aldri overlevd uten hjelp i dag!). Hadde også fått lånt ekstra stoler fra veldig gode venner (igjen tusen takk). Så da var det akkurat nok sitteplasser.


I taket har jeg hengt en remse med gult kreppapir, 8 ballonger, og mer av det blå båndet.
Den store gule ballongen, og de blå, var også farger som gikk igjen i alt av pynt. 
Siden rampen er veldig glad i rød, så hadde jeg også med noen røde ballonger.


På invitasjonene skrev jeg "ta masken på og kom" men masker fikk alle barna utdelt ved ankomst selskapet. Jeg fant en gratis fil på batman maske (her)
Den rosa tegnet jeg selv. Alt er laget i mosegummi, og klippet ut for hånd. De rosa maskene fikk rosa silkebånd, og de svarte og blå fikk bånd av garn. 


 På gavebordet satte jeg en tom boks som har vært fylt med tennbriketter tidligere, denne hadde jeg kledd med en batman plakat, og logoen til batman festet på lokket. 
Kommoden som ble brukt som gavebord var dekket med en svart duk. 


Godteposene er kjøpt på panduro, de er enkle hvite i papir, med pålimt batman logo. Også her valgte jeg å ha en duk med svart mønster, for å få litt helhet i pynten. 


Fine bursdagskledde barn! Batman og batwoman. Minisjefen hadde pyntet seg i favorittkjolen sin fra thailand. Hun er så glad i den kjolen! Og hårbånd fra Marianne (blogg: kooymanshverdag). Det matcher kjolen hennes perfekt! 
Rampen hadde på seg skjorte fra norlie, genser fra Lindex og bukse fra Mexx.


Fine (nesten) 8 åringen min!!!


Og fineste lillesøster!!!


Første gjesten var i hus rett før kl 15, bestekompisen til rampen.


 Gavebordet etter at alle gjestene var kommet i hus. Fordelen med mange gjester, er masse kjekke gaver. Han fikk så mye fint! Og er veldig veldig fornøyd. 


Søte lille batman-baby-leo. Som også har på seg hjemmestrikket enkel bestefarstrøye som "tante" (meg) strikket til han til jul. Den satt perfekt på. Og så fine farger til han! 


Rampen ville helst begynt med å åpne gaver, men måtte finne seg i å vente litt. 


Pizza først! Hjemmelaget pizza, iallefall nesten. Jeg jukset litt og kjøpte toro sin ferdige bunn, bare til å rulle ut på bakebrettet. Toppet med hjemmelaget tomatsaus av hermetisk tomat, krydret med basillikum, en dæsj med pesto oppi, sukker og salt. Og toppet med ost. 


Gjestene, før kaoset tok overhånd. 


Åpning av gavene, med flasketuten pekerpå. (bildet er tatt før ringen krympet mer og mer, og ungene ble enda mer giret).


Minisjefen hjelper storebror å åpne gaver. Sååå spennende!


Kaken med lys. Ene lyset spiller bursdagsmusikken. Kjempe stas! De gule sugerørene skulle egentlig bli brukt til geleen, men det ble aldri så vi kom så langt. 


Rampen greide å blåse ut lysene så fort at bestemor aldri rakk å ta bilde før etter han hadde blåst ut lysene. 


Kakespising!


Og så har jeg ikke flere bilder. Etter det hadde sukkeret begynt å kicke inn, og lydnivået var høyere enn taket på leiligheten. 
For å underholde guttegjengen ordnet vi danseleken på kjøkkenet, som var helt tomt omtrent. Der var det dansing på stolene, til både batman musikk, og gangnam style, i hele 40 (!) minutt. 
De danset så masse at vinduet på kjøkkenet ble helt doggete. 
Godteposene ble delt ut når de ble hentet, da jeg har erfart at å putte enda mer sukker i unger som allerede er fullstendig giret opp, av stemning, og kake, ikke er det smarteste. 
Nå sover de 2 søte små, og jeg nyter stillheten. 
Det er kjempe gøy med selskap, men virkelig godt når det er vel overstått, vel vitende om at det er ca 6 mnd til neste selskap. 

2 kommentarer:

Renate sa...

Så fint alt ble :) kjempe fint bord du pyntet :)

Marianne Stokkeland sa...

Wow, du e bare rett og slett heilt utrolig !!! Eg e mektig imponert :) Kjempekult !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...