mandag 4. februar 2013

DIY: Hjemmestrikket koppholder

Før jul, så jeg bilde en kveld når jeg satt og googlet. Og kom over noen super søte koppholdere. Jeg brukte det som inspirasjon, og lagde selv. Noen ble strikket og gitt bort i julegave, og en lagde jeg til meg selv.
Disse søte koppholderne er kjempe lette å lage, og holder drikken god og varm. Samtidig som at man slipper å brenne seg på varm kopp. Det er rett og slett helt genialt!
 Jeg la opp 14 masker, med dobbel tråd. De to første radene var rett og rett på vrangen. Og deretter strikket jeg annenhver maske rett og vrang (perlestrikk).
Jeg målte en kopp for å finne ut hvor lang den skulle være. Hos meg ble det 15 omganger (en pinne på retten og tilbake igjen på vrangen er en omgang).
 Jeg sydde dem sammen i kantene, så det er lett å tre den over en kopp, og hull til hanken.
Og tilslutt sydde jeg på en filt bit, klippet som lappen på teposer, brodert med valgfri tekst, og sydd fast. For å få det til å ligne på tepose lappen, lot jeg det gå en tråd fra lappen, og over til baksiden av koppholderen. 
 Kjempe lett, og veldig dekorativt!

Ingen kommentarer: