fredag 8. mars 2013

Barna er bare små en gang

"Man kan si det er like verdigfullt å gå hjemme med barn, som å jobbe- Men det er det ikke" var en av overskriftene som møtte meg når jeg satt med morgenkaffien min, og minisjefen med skiva si med leverpostei, enda ikledd prinsessekjolen og tiaraen sin, pluss de røde skoene hun er så glad i.
Vi har akkurat sendt rampen på skolen, og nyter en stille stund, før vi skal stelle oss og sykle til barnehagen.
Disse rolige stundene med henne er gull verdt, og det samme gjorde jeg når rampen var liten.
Han hadde full plass i barnehagen, men jeg var da student, og tok om igjen fag jeg hadde gjort det dårligere på, på videregående. Dagene jeg ikke var på skolen, var han hjemme med meg.
Og nå, når minisjefen er liten, har jeg valgt å gjøre det samme.
Jeg har valgt å jobbe 50%, i ett yrke jeg elsker, og få masse tid med henne, nå. Det er nå hun er liten, og den tiden som er nå, den kommer aldri tilbake.

 

- Man kan gjerne si at det er like verdifullt å gå hjemme med barna som det er å være i arbeid – men det er ikke. Det er bare å se på alle ordningene som er tilknyttet arbeid, og se på makten og statusen som følger med det å stå i arbeid. Samfunn som har lagt vekt på at kvinner skal være hjemme er systematisk mindre likestilt enn andre, og der har kvinnene mye dårligere valgfrihet. Lik det eller ikke: Valgfrihet er knyttet til økonomi, sier Inga MarteThorkildsen, i dagens utgave av aftenposten. 


Dersom man kan gå ut og si at denne tiden, med barna, er mindre verdifull, enn det er å stresse seg ut dørene rett før kl 7 (for de fleste), for å komme seg på jobb og i barnehage.
Vekke trøtte små knøtt, for at de skal i barnehagen, fordi de må. Fordi mamma må jobbe, fordi samfunnet har bestemt at sånn skal det være, har man bommet litt. Kanskje må man ta ett skritt tilbake, få det hele i perspektiv, og se hva det egentlig handler om?

For 60 år siden var det likestilling å få kvinner inn i arbeidslivet på lik linje med menn – i dag handler det om å beholde kvinnene i arbeidet.
Fremdeles jobber over 40 prosent av norske kvinner deltid.

Forskjellen fra den gang, og nå, er kanskje at nå velger 40% av norske kvinner at de ønsker å jobbe deltid, for å få mer tid til barna?
Jeg sier på ingen måte at likestillingskampen ikke er kjempe viktig, og har vært kjempe bra. Men kanskje, det er på tide å åpne øynene, og se at foreldre, og mødre, må få ta egne valg, om hva som er viktig for dem. Og at dette ikke skal være enda en ting som skal være bestemt fra politisk hold?
Jeg håper jeg misforsto hva hun mente, at det hun mente var at det var mindre verdifullt for samfunnet at mor, velger å jobbe deltid, fordi hun vil ha mer tid med barna.



Vi skal snart til barnehagen, minisjefen skal bare få se Katten med hatten først, og så bestemme om hun skal få ha på seg kjole eller bukse.
Frokosten har hun fått spist hjemme, med meg, fordi jeg vil ha det sånn, akkurat nå.
Og akkurat nå er det ikke noe som er mer verdifullt for meg enn dette.

 Gratulerer med dagen alle kvinner!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...