fredag 15. mars 2013

DIY decopage påskekanin

Det nærmer seg påske, og jeg er i full gang med årets påskeforberedelser. Jeg har sett meg ut så mye jeg har lyst til å lage, så da får man se om tiden strekker til.
Først ut er kaninen jeg så på pinterest her om kvelden, en søt liten decopage kanin, kledd i bokpapir.

Kaninene er små grønne kaniner jeg har kjøpt på Søstrene Grene, til den fine prisen av 7 kr stk. De er ikke så store, men passer perfekt til det jeg skulle bruke dem til.
Videre bestemte jeg meg for å bruke påskeevangeliet til å dekorere med (FY!), jeg syns det passet så bra nemlig, fordi det jo tross alt er påskepynt jeg lagde. Og hva passer vel ikke bedre da? Det er også litt lettere å jobbe med, dess tynnere papiret er.
Jeg rev arkene i strimler, i passelig lengde. Noen kortere enn andre. For å dekke kaninene godt.
Decopage limen er fra panduro, og fungerer både som lim og lakk. Du får den i matt og blank, men jeg liker best å bruke den matte lakken. Den er litt klissete, så litt klin må man regne med etterpå.
Også derfor jeg brukte avis som underlag når jeg holdt på med prosjektet her.
Og så er det bare å sette igang med å lime, til hele kaninen er helt dekket. Det er best når papiret blir skikkelig mykt av limen, for da er det lettere å jobbe med. Men pass på at det ikke blir for mykt, for da revner det veldig lett.
Så, når alle kaninene er dekt av ark, er det bare å la dem tørke, og smøre over ett lag til med limen. Da sitter også papiret mye bedre, og alle overgangene blir helt glatte.
Og sist, men ikke minst, finn ett fint bånd, og knyt sløyfe rundt halsen på den lille kaninen.
Jeg valgte å bruke dobbelt bånd, lyseblått silkebånd, og olivenfarget organsa bånd.
Her står en av de tre søte små kaninene på bordet, sammen med de herlige serviettene jeg plukket opp på kremmerhuset i går. Kjempe lekre!
Så nå har jeg tjuvstartet litt på påskepyntingen. Men så deilig, for ute er det veldig lite som minner om påske, og vårvær i dag. (det SNØR!!!!).


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...